Filip Van Bavel


SCHAALVERANDERING

Als ik terugdenk aan ruimtes of  interieurs  van vroeger heb ik vaak het gevoel dat toen alles veel groter leek of alleszins toch groter aanvoelde. Rond dit fenomeen ben ik meer onderzoek gaan verrichten.

Mijn eerste voorbeeld is het bekende boek van Lewis Caroll; De avonturen van Alice in Wonderland, ook de bijhorende tekeningen van John Tenniel vond ik zeer interessant. Door meer onderzoek te doen naar Alice in wondeland kwam ik ook terecht bij het Alice in wonderland syndroom of metamorfisme, een aandoening waarbij men een ruimte of een interieur plots veel groter of veel kleiner gaat ervaren.

Een tweede voorbeeld is de Ames-room of de Ames-kamer. De Ames-kamer is een kamer met een optische illusie waardoor zaken groter of kleiner lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Het ontwerp van deze illusie werd in 1934 uitgevonden door Albert Ames. 

De ruimte of plaats die ik heb gekozen is mijn oud-ouderlijk huis in Oudenaken waar ik tot mijn 9 jaar heb gewoond. Oudenaken is een klein gehucht van Sint Pieters Leeuw in het pajotteland.

Het huis, een typisch Vlaamse fermette, ben ik zo perfect mogelijk gaan reconstrueren.

Ik kwam dan inderdaad tot de conclusie dat ik af en toe last had om de juiste schaalverhouding te kunnen herinneren.

Dit heb ik onderverdeeld  onder het thema: “schaalverandering & tijd”. De schaal van een ruimte veranderd naarmate ik ouder word.

Waar ik verder nog onderzoek heb naar gedaan is de vergelijking van de vormgeving van de Vlaamse fermette en de vormgeving van een middeleeuwse woning. Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat beiden een soort dezelfde verhouding hebben en dat ze veel gelijkenissen tonen met elkaar. Maar het valt ook op dat er veel meer luxe aanwezig is en dat men veel meer aandacht hecht aan het uiterlijk van het huis.  Zo zou men wel kunnen zeggen dat de Vlaamse fermette een  soort moderne middeleeuwse woning is. Dit alles heb ik onderverdeeld onder het thema “schaalverandering &  luxe”.

Concept:

 Uit het onderzoek naar schaalverandering kan ik afleiden dat  een Vlaamse fermette een soort van  schaalvergroting is van een middeleeuwse woning. 

Dit fenomeen van schaalvergroting tussen verschillende architectuur tijdperken vond ik zeer interessant en heb ik dan ook meegenomen bij het ontwerpen van mijn concept. 

Ik maak dus zelf een sprong van de fermette uit de 20ste Eeuw naar het hedendaagse, de 21ste Eeuw. Rond de fermette komt een omhulsel die de schaalvergroting aantoont.  Naar aanleiding van een lezing  van Office kersten Geers David Van Severen herinnerde ik mij een project van hen waar ik mij nu op kan inspireren. ‘After the party’, het Belgische paviljoen voor de 11de internationale architectuurbiënale in Venetië van 2008. Het project is niet meer dan een 7 meter hoge muur dat rond het eerste gebouw van de biënnale uit 1907 wordt gebouwd met als doel om dit gebouw terug op te waarderen.

Binnen in de fermette breng ik een geometrische volume aan die van binnenuit naar buiten toe het schaalgevoel van vroeger terug moet opwekken.       

Referenties:

Lewis Carroll, De avonturen van Alice in Wonderland & Alice in spiegelland, 2006, Donker.

Clemens V., Ontwikkelingsgeschiedenis van onze landelijke architectuur, 1978.

Clemens V., Van vakwerk tot baksteenbouw, 1979.

Office Kersten Geers David Van Severen, http://www.officekgdvs.com/ 

V+, http://www.vplus.org/en/news/14/CHANTIER-Maison-Lathuy

Lacaton &Vassal, Latapie House, Floriac, http://www.lacatonvassal.com/index.php?idp=25 


 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s