Anke Beullens

Eindig?

Eindig? handelt over veranderingsprocessen in architectuur en interieur. Ik stel me de vraag hoe deze veranderingsprocessen, met de nadruk op vergankelijkheid, in beeld gebracht worden. Heden vinden we veel informatie terug over nieuwbouw enerzijds en ruïnes anderzijds. Deze twee uitersten worden visueel naar voor gebracht, maar de fases die zich er tussen bevinden, het ‘rottingsproces’, worden nooit aangehaald. Ik wil me verdiepen in deze fases, die me intrigeren. ‘Heeft een gebouw deze tussenfases?’

Het is relevant omwille van de manier hoe de maatschappij er mee omgaat. Het is alsof  we deze fases bewust of onbewust verdringen, terwijl deze dynamische lagen zeer interessant zijn om eens van naderbij te bekijken.

 

‘Vergankelijk zijn’ betekent dat alles verandert. Groeien, evolueren, ontwikkelen, fluctueren, transformeren, bewegen, vernieuwen, wijzigen, verlopen, vergaan,…

In een eerste fase van het onderzoek  heb ik de ruimte in beeld gebracht. Deze ruimte is een oude schuur die niet meer gebruikt werd, op enkele kinderen na die er kwamen spelen. Door middel van schetsen en foto’s heb ik een analyse gemaakt van mijn herinnering. Na het terugkeren naar de locatie is het thema van vergankelijkheid naar voor gekomen. De veranderingsprocessen breng ik in beeld door middel van maquettes van de ruimte uit materialen die onderhevig zijn aan verandering.

Mijn proces kent een invloed van andere kunstenaars zoals Joseph Beuys. Beuys kent een grote invloed van veranderingsprocessen in zijn werk, met betrekking op de natuur. Hij maakt gebruik van materialen die onderhevig zijn aan verandering. Bijvoorbeeld: Was verkleurd en kan van vaste vorm transformeren naar vloeibare vorm.

Een tweede inspiratiebron was Carlos Garaiacoa. Hij wil het falen van de architectuur helen. Door middel van fotografie en andere media maakt hij vervallen en verlaten gebouwen weer ‘leefbaar’.

Als doel kan ik omschrijven dat ik de ‘vergeten fases’ collectief wil proberen te maken. De ’verloren fases’ visueel tonen en vertalen naar een herinterpretatie van de ruimte.

In een tweede fase werd de informatie omgevormd tot een ontwerp. Aan de hand van kleine maquettes en 3D voorstellingen ben ik op zoek gegaan naar een juiste vertaling van het onderwerp.

In het ontwerp heb ik  niet enkel gebruik gemaakt van de vergankelijkheid van materialen, maar ook dit proces van de mens. In het gebouw worden deze fases duidelijk gemaakt aan de hand van materialen en hoogtes. Als materiaal heb ik gekozen voor 1 materiaal uit mijn proces, namelijk staal. Ik laat dit materiaal in verschillende vormen naar voor komen. Voor de eerste levensfase: het kind maak ik gebruik van granulaat, het begin van staal. Een tweede materiaal is warmgewalst staal, deze stelt de fase van de puberteit, jongvolwassene voor. De beste vorm van staal, namelijk inox illustreert de fase van volwassenheid. De 4e fase is de fase van de bejaarde, deze wordt voorgesteld aan de hand van cortenstaal en voor de fase na de dood maak ik gebruik van gerecycleerd staal. Zo is het proces van groeien en afbouwen aanwezig in eenzelfde ruimte.

De bezoeker kan vrij rond lopen in deze ruimte, naar eigen willen kan hij zich op de verschillende niveau’s begeven om de ruimte verder te ontdekken. De verschillende levensfases worden op een tweede manier verduidelijkt, namelijk door het niveau hoger te brengen naarmate de grootte van het overzicht die een persoon heeft in die levensfase. Zo bevind het niveau van de volwassene zich het hoogst, want in deze fase heeft men al wat levenservaring en heb je een overzicht over de wereld. Je kan je verplaatsen hoe je maar wil, in tegenstelling tot de bejaarden. Hun wereld wordt nauwer omwille van beperkingen en dit deel van de ruimte zal dan ook lager liggen.

Er is ook een mogelijkheid om er iets te drinken en rustig te zitten. Zo wil ik de functie die het gebouw vroeger gekregen had, namelijk een plaats waar jongeren samen komen, terug naar voor brengen.

Referenties:

 Internetbronnen:

http://lebbeuswoods.net/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Beuys

http://www.carlosgaraicoa.com/

http://www.icaphila.org/exhibitions/garaicoa.php

http://www.stefanwewerka.de/

Literatuur:

TSCHUMI, B., Architecture and disjunction (MIT Press, 1996)

HOLMES, C., BARLOW, N., Follies of Europe; architectural extravaganzas (Garden Art Press, 2008)

HEADLEY, G., MEULENKAMP, W., Follies; grottoes en garden buildings (Aurum Press, 1999)

DEITERS, P., Een paviljoen in arcadië; de geschiedenis van de follie (Nederlands Architectuurinstituut, 1989)

Cursus kunstgeschiedenis, Lessius Mechelen, 2011, Mees.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s